for børn og unge

Åndedrætstræning for børn og unge

Ikke alene hjælper de børn med at styre deres følelser bedre, men de forbedrer også deres opmærksomhedsspænding og fokus. Åndedrætsøvelser hjælper også børn med at føle sig mere afslappede, fordi de kan forstå deres krop bedre, og de kan endda hjælpe med at forbedre deres udtale og kommunikationsform.

Der må meget gerne være stimuli af balance igennem en dag

Vi kan hjælpe dig med at booste dit barns hjerne og nervesystem samt mentale sundhed.

Vi anbefaler i høj grad, at du er opmærksom på 2 vigtige grundelementer. Gør du en indsat her, så vil du både som barn og voksen styrke dine evner til at navigere og indgå i en hverdag med mange stimuli. Det handler om åndedrættet og og at sanse kroppen klart og tydeligt.

Åndedrættet er basen for at nervesystemet kan balancere sig igennem en dag

Åndedrættet er noget de fleste tager for givet. Desværre er det de fleste kendt, hvor meget der er at hente her, og det kræver ikke så meget at bruge åndedrættet, som også er det mest effektive og virkningsfulde redskab til at give kroppen og nervesystemet bedre balance. Når der er bedre balance, fungerer vi bedre, vi bliver bedre til at lytte, modtage beskeder, koncentrere os, mærke os selv og er generelt mindre ængstelige og stressede – som eksempler.

Specielt børn reagerer hurtigt, når åndedrættet bruges som et bevidst redskab. Med åndedrættet finder du en vej uden at råbe og med en døråbner til mere ro og lyst til at sidde stille.

At mærke sig selv er basis for at hjernen kan finde ro

Den proprioceptive sans, er evnen til at mærke sig selv. Den modtager en masse beskeder fra alle steder i kroppen, som sender beskeder til hjernen. På den måde er du i stand til at registrere, hvordan din krop føles, hvordan du bevæger dig. Dette giver ro til hjernen, da kroppen hermed er tydelig og klar.

Er kroppen utydelig og uklar, kan hjernen tro, at der er fare på færde, at det er er utrygt at være i den krop. Dette igangsætter en form for ængstelig reaktion… og disse børn vil nu forsøge at mærke og få flere beskeder fra kroppen, netop ved at bevæge sig = de har svært ved at sidde stille. Bevægelsen betyder at der sendes flere beskeder til hjernen, hvilket den beder om, når det som kommer er uklart. De som har det allersværest vil kravle på gulvene, være i fysisk kontakt med andre børn eller voksne og ja forsøge at få berøring og bevægelse i kroppen hele tiden.

Ikke en kognitiv, men en fysisk proces

Det er vigtigt at forstå, at dette ikke handler om en psykologisk og kognitiv tilgang til børnene. Men i virkeligheden basis og byggestenen for at de netop han håndtere at indgå i de mere kognitive processer, som fx skolegang, fritidsaktiviteter og andre sociale sammenhænge.

Sørg for kropslige oplevelser igennem dagen med fokus på proprioception, med berøring og bevægelse samt vestibulær stimuli, som balance.

Der må meget gerne være stimuli af balance igennem en dag. Et responsivt vestibulært (balance) system gør det muligt for et barn at føle sig tryg og selvsikker i egen krop, så han kan bevæge sig, deltage for at lære og hvile.

De fleste mindre børn har helt automatisk en stor mængde balance stimuli gennem deres leg. Men så snart børn er udfordret eller bliver større, begrænses mængden af balance stimuli. Dette er et stort problem, da en velfungerende hjerne også er afhængig af et toptrimmet balance-system.

Ved at arbejde med sansning og balance fører det automatisk til regulering af nervesystemet.

Nervesystemet skifter af sig selv over til ro-systemet, parasympatikus, hvilket fører til automatisk bedring i åndedrættet. Åndedrættet er meget lettere at arbejde med, når der er ”hul igennem” via nervesystemet.

 

Kommende to arrangementer

Vi kunne ikke finde nogen arrangementer. Er det en fejl? Så kontakt os!
Indkøbskurv
Produkter
0 items Kurv
My account